Czym jest social listening i w jaki sposób wspomoże Twój marketing?

article illustration

Skuteczny marketing, oparty na wiedzy, budowany na podstawie informacji zwrotnych od internautów

Co wspólnego mają ze sobą marketing i rozprzestrzeniane w internecie teksty? Naszym pierwszym skojarzeniem, zgodnie ze stereotypem jest prawdopodobnie to, że materiały pisane pojawiają się i rozprzestrzeniają w wyniku pracy marketingowców. Prawda jest jednak bardziej złożona, bo teksty pojawiające się w przestrzeni online nie zawsze są efektem działalności marketingowej, wręcz przeciwnie, często są jej punktem wyjścia. Oczywiście tylko wtedy, gdy poświęcimy im należytą uwagę i zrozumiemy ich przekaz. W tym pomaga social listening.

Czego nie znajdzie Google, to nie istnieje. O ile banalne stało się to stwierdzenie, o tyle jest ono bardzo wymowne. Zdobycie informacji na temat danej usługi, zorientowanie się w cechach danego produktu, porównanie konkurencyjnych ofert na podstawie obiektywnych kryteriów, z pomocą laptopa lub smartfona nie jest dzisiaj żadnym wyzwaniem. Akcent coraz bardziej kładziony jest na obustronną komunikację: nie tylko zadajemy pytania, ale też odpowiadamy na nie, nie tylko przeglądamy, formułujemy również opinie.

Wyrażanie opinii online stało się naturalnym i codziennym elementem naszego życia. Każdego dnia pojawiają się w sieci ogromne ilości treści tekstowych, pisanych przez lub dla użytkowników, wyrażających ich przemyślenia i opinie - artykuły, wpisy na blogach, wypowiedzi na forach, posty w social mediach i odwołujące się do nich komentarze. (Rangę tego zjawiska dobrze odzwierciedla fakt, że w ciągu jednego dnia, tylko w węgierskojęzycznym internecie pojawia się niemal pół miliona postów na Facebooku, dwadzieścia tysięcy Tweetów, około sześć tysięcy artykułów i trzy tysiące wpisów na blogach.)

Skargi i pochwały, rekomendacje i obelgi, szczegółowe rozważania i liczące kilka słów krytyki, słuszne spostrzeżenia i niepotrzebne awanturowanie się - w internecie znajdziemy wszystko. Niewątpliwie jednak, te treści, niezależnie od ich formy, mogą dostarczyć niezwykle wartościowych informacji, stanowiąc bardzo przydatny feed-back. O ile ogromna ilość tych treści z jednej strony jest pozytywem, z drugiej stawia przed prawdziwym wyzwaniem, wszak przegląd, zrozumienie i przetwarzanie takiej ilości danych nie jest łatwe. Właśnie w tym pomagają rozwiązania social listening, takie jak monitoring i analiza mediów online Neticle.

Neticle jest usługą online dostępną z wyszukiwarki, która w czasie rzeczywistym monitoruje całą publiczną zawartość węgierskojęzycznego internetu - portale informacyjne, fora, blogi i strony społecznościowe - zbiera i porządkuje pozyskiwane teksty, które następnie poddaje automatycznej analizie treści i opinii. Przy pomocy systemu, otrzymujemy dokładny i przejrzysty obraz tego, w jaki sposób postrzegana jest przez użytkowników internetu nasza firma, marka, usługa lub produkt, a także jak wygląda sytuacja konkurencji i jakie trendy są aktualnie obecne na rynku.

W czym dokładnie pomaga social listening?

Social listening może stać się niezwykle użytecznym elementem strategii marketingowych. Umożliwia śledzenie tego, jak kształtuje się ogólne postrzeganie naszej działalności, stanowi więc wsparcie dla skutecznego zarządzania reputacją. Dzięki odbywającemu się w czasie rzeczywistym monitoringu klientów i konkurencji, nie tylko dostajemy dokładny obraz sytuacji rynkowej, ale jesteśmy też w stanie reagować skutecznie i o czasie na aktywność konkurentów. Analiza opinii przydaje się również na wielu innych polach: między innymi pomaga odkryć przyczyny niezadowolenia klientów, przez co wspiera ich utrzymanie, aktywizuje sprzedaż, wspomaga rozpoznawanie odpowiedniego kierunku rozwoju i ułatwia projektowanie skutecznych kampanii marketingowych. Natomiast identyfikowanie liderów opinii, portali informacyjnych i blogów, piszących najwięcej na dany temat, a także najgorętszych wątków forumowych, daje ogromne korzyści przy pozyskiwaniu odbiorców docelowych.

Chcesz wypróbować nasz system za darmo? Napisz do nas, niebawem skontaktujemy się z Tobą!