15 przykładów na praktyczne użycie analizy mediów online

article illustration

Nasz system Neticle to usługa online dostępna z przeglądarki, która na podstawie słów kluczowych analizuje w czasie rzeczywistym węgierskojęzyczny internet: portale informacyjne, fora, blogi i strony społecznościowe. System umożliwia śledzenie wzmianek na podstawie węgierskich słów kluczowych, które poddawane są automatycznej analizie opinii.

Poniższe przykłady na zastosowanie analizy mediów online (społecznościowych) wybraliśmy na podstawie naszych doświadczeń i rozmów z klientami:

Zarządzanie reputacją – ciągłe śledzenie własnego kursu opinii i porównywanie go z kursami opinii konkurencji

  • Jeśli kurs opinii konkurenta jest znacząco lepszy od naszego, warto sprawdzić dlaczego jest tak dużo pozytywnych wzmianek w sieci na temat konkurencji (lub mniej negatywnych). Warto zaobserwować, w jaki sposób można zreprodukować ten sukces.
  • Jeśli nastąpił nagły spadek kursu opinii, trzeba zbadać, czy powodem tego spadku jest problem ze świadczeniem usługi, czy rozprzestrzenienie się negatywnej informacji.

Rozwój usługi/Rozwój produktu

  • Najczęstsze negatywne określenia na temat własnej marki/produktu/usługi powinny stanowić punkt odniesienia przy pracach nad rozwojem usługi.
  • Najczęstsze pozytywne określenia na temat konkurentów pokazują, co najbardziej doceniają ludzie u konkurencji. Jeśli znajdziemy znaczące określenia pozytywne, które nie pojawiły się odnośnie naszego produktu bądź usługi, warto poświęcić danemu zagadnieniu więcej uwagi i czasu podczas pracy nad rozwojem usługi.
  • Negatywne określenia na temat konkurentów pokazują, czego nie lubią ludzie w ich usługach lub produktach i również mogą stanowić przydatne wskazówki przy pracy nad rozwojem usługi, nad strategią prześcignięcia konkurencji a także w komunikacji.

W Neticle możesz podać wiele różnych aspektów odnośnie marki/usługi/produktu, do rozwoju których chcesz używać systemu. Takimi aspektami są na przykład: polityka cenowa, dostępność, jakość, skutki uboczne, obsługa klienta, serwis, administracja i inne bardziej specyficzne obszary.

Monitoring konkurencji

  • Śledząc wykresy Neticle, przedstawiające kurs wzmianek o konkurencji, zauważysz jeśli obecność konkurenta w sieci znacząco się zmieni, zarówno jeśli chodzi o zmiany ilościowe jak i jakościowe: na przykład na skutek nowej kampanii, nowego wydarzenia lub pojawienia się memu, plotki.

Identyfikacja przyczyn migracji

Zbieranie i analizowanie trafień i komentarzy dotyczących migracji (churn) pomoże w tworzeniu strategii utrzymania klientów.

  • Autorami powiązanych komentarzy mogą być konkretni klienci, których można zidentyfikować i zwrócić się do nich z odpowiednią ofertą.
  • Zmniejszenie się liczby migracji jest dowodem na skuteczność strategii utrzymania klientów (zwiększenie się tej liczby jest jej obaleniem).
  • Odpowiednia chmura wyrazów wskazuje na główne przyczyny migracji.

Wsparcie planowania kampanii marketingowych

  • Główne określenia pozytywne, dotyczące marki lub produktu, można wykorzystać przy formułowaniu przekazu, za pomocą kampanii można także reagować na główne określenia negatywne.
  • Można zbadać, kiedy warto zamieszczać wiadomości na danym kanale (o której godzinie, jakiego dnia tygodnia).
  • Można sprawdzić, użytkownicy których stron/kanałów reagują najbardziej pozytywnie lub negatywnie na wiadomości związane ze słowem kluczowymi.
  • Można zaobserwować typowy efekt rozprzestrzeniania się podobnych/konkurencyjnych kampanii.

Śledzenie/ocena kampanii marketingowych

  • Na podstawie kursu opinii można stwierdzić, które z wcześniejszych kampanii i w jakim czasie odniosły sukces.
  • Czy na skutek kampanii ocena słowa kluczowego w sieci stała się bardziej pozytywna? (Czy kurs opinii wzrósł?)
  • Czy na skutek kampanii wzrosła liczba wzmianek dotyczących słowa kluczowego?(Czy zwiększył się kurs wzmianek?)
  • Jak rozprzestrzeniała się kampania?

Wsparcie sprzedaży

  • Zbieranie informacji na temat tego, gdzie użytkownicy szukają informacji lub porady związanej z danym produktem/usługą. Rejestrując się na odpowiednich stronach/forach, można włączyć się w indywidualne decyzje zakupowe użytkowników.

Wsparcie sprzedaży i zakupu mediów

  • Można zaobserwować kto i na jakich stronach i kanałach internetowych najbardziej interesuje się danym produktem lub usługą.
  • Przed planowaniem strategii ogłoszeń online, warto zbadać, jak często powierzchnia, na której chcemy zamieścić ogłoszenie zajmuje się tematami związanymi z marką lub produktem, oraz to, czy robi to na ogół w kontekście pozytywnym czy negatywnym.

Identyfikowanie i zarządzanie liderami opinii

(W głównych mediach społecznościowych: blogach, forach, Facebooku, Twitterze warto badać następujące aspekty:

  • Kim są główni autorzy pozytywni? – Warto informować głównych autorów pozytywnych o najświeższych aktualnościach, kampaniach, wydarzeniach i promocjach, na przykład w formie informacji prasowych.
  • Kim są główni autorzy negatywni? – W wyniku nawiązania osobistego kontaktu można złagodzić negatywną postawę, po zidentyfikowaniu autora negatywnego można wpływać na jego opinię.
  • Które strony internetowe są nastawione najbardziej pozytywnie? – Można włączyć się w dyskusje na stronie i budować jeszcze silniejszą pozycję. (Na tych stronach warto zamieszczać ogłoszenia.)
  • Które strony internetowe są nastawione najbardziej negatywnie? – Można śledzić aktywność osoby najbardziej krytykującej, jeśli taka się wyróżnia, włączyć się w dyskusje na stronie i reagować na krytykę oraz prostować błędne informacje.

Wsparcie zarządzania kontentem stron internetowych i portali społecznościowych

  • Można zbadać, jakiego dnia tygodnia i o której godzinie użytkownicy najwięcej rozmawiają o danej marce lub na dany temat. Warto dostosować do tego harmonogram komunikacji.
  • Główne określenia pozytywne dotyczące marki lub produktu warto wykorzystać podczas tworzenia wiadomości.

Wsparcie działalności Social Media Support

  • Na jakich stronach internetowych użytkownicy najczęściej proszą o informacje na temat produktu/usługi? – Warto regularnie odwiedzać te strony oraz rejestrując się na nich wspierać rozwiązywanie problemów i dostarczanie wiarygodnych informacji.
  • Czy są często wymieniane trudności? – Warto zwrócić większą uwagę na pojawiające się w internecie kwestie problematyczne, ponieważ w związku z nimi użytkownicy będą szukać pomocy u pracowników obsługi klienta.
  • Możliwość bezpośrednej reakcji na ewentualne skargi i prośby klientów.
  • Identyfikowanie skarg i sporządzanie wiadomości na nie reagujących: rozwiązywanie problemów i dzielenie się ich rozwiązaniem, które może okazać się przydatne dla innych konsumentów.

Tworzenie raportów podsumowujących

  • Z pomocą Neticle z łatwością sporządzisz raport na temat obecności marki w internecie.
  • Raporty można edytować indywidualnie, kompilować je z dowolnych elementów oraz jednym kliknięciem konwertować do formatu pdf.
  • Wszystkie wykresy Neticle można eksportować do formatów png i csv, dzięki czemu można je łatwo wkleić do dowolnego dokumentu lub prezentacji.

Szybkie badanie opinii publicznej

  • Zbieranie i analiza opinii internetowych na dany temat jest szybszym i tańszym rozwiązaniem, niż tradycyjne badanie opinii publicznej.

Poprawa komunikacji CSR

  • Jak rozprzestrzeniają się i jakie echo wywołują firmowe wiadomości CSR?

Obecnie, na podstawie węgierskich tekstów internetowych, tworzymy wartość biznesową w powyższy sposób, ale pracujemy nad rozszerzeniem listy i cieszymy się z każdego nowego pomysłu.

JEśLI CHCESZ WYPRóBOWAć NASZ SYSTEM ZA DARMO, POPROś O WERSJę DEMO TUTAJ, A MY NIEZWŁOCZNIE SIę Z TOBą SKONTAKTUJEMY.